1990-cı ilin yanvarı mənim yaddaşımda bir tərəfdən məhv olmaqda olan imperiyanın süqutu, digər tərəfdən mübariz Azərbaycan xalqının qəhrəmanlıq tarixi kimi qalıbdır. Mübarizə və qəhrəmanlıqla dolu bu yolda Xəzər dənizçilərinin də xüsusi payı vardır. O dəhşətli hadisələrdə Xəzər dənizi gəmiçilərinin, həmin dəhşətə etiraz əlaməti olaraq ucalan fit səsləri və tükürpədici uğultuları hələ də qulaqlarımdan çəkilməyib. Həmin gün Sovet ordusu tərəfindən törədilmiş o qanlı terrora ilk etiraz səsini ucaldanlardan biri də dəniz həyatı ilə birbaşa bağlılığı, ədəbi mühitdə öz sözü, yeri olan istedadlı şair-publisist Faiq Balabəyli olmuşdur. Xəzər dənizində yaşanan o dəhşətləri Faiq Balabəyli “Kəsilməyən həyəcan fiti” (Bakı, “Qanun”, 2003) kitabında çox gözəl məzmun çalarında ifadə etmişdir. Bu gün məqsədim o kitab haqqında söz açmaq yox, həm dostum Faiqə minnətdarlıq ifadə etmək, həm də Xəzər Dənizi Donanmasına məxsusolan gəmilərdə baş verən o dəhşətli hadisələri gələcək nəsillərə çatdırmaqdadır.
Həmin hadisələr zamanı o ağrı-acıları yaşayanlardan və o ağrı-acıların kədərini axıra qədər daşıya bilməyən dostum, qardaşım, o zaman “Vodoley-4” gəmisinin kapitan köməkçisi vəzifəsində işləyən Həmidov Çingiz Bahadur oğlu idi.
Önçə çox böyük təəssüf və ürək ağrısı ilə qeyd etmək isdəyirəm ki, hazırda Çingiz həyatda deyil, belə ki, Yanvar hadisələrində yaşananlar Çingizin səhhətində günbəgün özünü büruzə verdi və onu sıralarımızdan çox erkən apardı. Lakin, Çingiz bütün başına gətirilən müsibətləri mənə danışmış, bəzən isə o xatirələrin ağırlığından qaçaraq, özünəməxsus tərzdə, o günlərə bir daha qayıtmamaq üçün söhbətdən uzaqlaşmışdı.
Çingizlə həm uşaqlığımız, həm gəncliyimiz birlikdə keçib. Orta yaş dövrümüzü isə bir yerdə axıradək yaşamaq qismətimiz olmadı. Necə deyərlər, buna onun ömrü vəfa etmədi.
Çingizin özünəməxsus xarakterik keyfiyyətləri var idi. Bu keyfiyyətlər onun cəsarəti, dözümlülüyü, səbrliyi, mərdliyi, prinsipiallığı, cəsurluğu, səmimiliyi, vətənpərvərliyi idi. Məhz ona görə də həmin çətin məqamda Çingiz həyatını təhlükəyə ataraq bütün heyəti xilas etməyə çalışırdı. Həmin anda, hər bir saniyənin belə insan həyatı üçün təhlükəli olduğu bir vaxtda Çingiz kapitan kürsüsündə bütün əmrləri yerli-yerində, heç bir səhvə yol vermədən verirdi. Bax, əsl idarəçilik də elə budur! Təhlükəsiz gəmiyə heyəti yerləşdirib, həyatını təhlükə altına qoyaraq Çingiz gəmini özü təkbaşına idarə edirdi. Çünki, Çingiz yuxarıda qeyd etdiyim keyfiyyətlərin daşıycısı idi.
Çingizin qəhrəmanlığını ifadə edən bir yazını istəkli oxucularımızın diqqətinə çatdırmaq istəyirəm:
“Vodoley-4” gəmisinin baş mexaniki German Sergey Qriqoriyeviçin 5 mart 1990-cı tarixdə Xəzər Dəniz Neft Donanması İdarəsinin rəisi Cəbrayıl Məmmədova yazdığı izahatında deyilir: 1990-cı ilin 24 yanvarında gəmimiz Dəniz vağzalına aid olan rayonda lövbərdə dayanmışdı. Mən iş yerimdə idim. Təxminən saat 14-də maşının hazırlanması haqqında əmr aldım. Gəminin 3-cü mexaniki M.Bünyadova maşınları hazırlamaq üçün tapşırıq verdim. Saat 14:30-da maşınlar artıq hazır idi. Amma kapitan Murad Əliyev gəmidə olmadığı üçün lövbəri yığmadıq. Kapitan “Sabit Orucov” gəmisində idi. O, bizimlə efir vasitəsi ilə əlaqəyə girdi və: “Məni gözləyin, özüm gəmiyə gəlirəm” – dedi.
Saat 14:55-də kapitanın baş köməkçisi Həmidov Çingizin verdiyi əmrə əsasən lövbəri yığdıq və eyni zamanda əsas mühərriklərlə, kiçik sürətlə geriyə “işlədik”. Saat 14:58-də gəmimiz sahildən müxtəlif növ silahlardan (avtomat, pulemyot, tank və BTR-lərdən) atəşə tutuldu. Mən əsas maşınların idarə olunan pultunda idim. Əvvəlcə kapitan körpüsündən səsli komanda aldım: “Tam sürətlə arxaya!”, 15:00-da yeni komanda verildi: “Tam sürətlə irəli!
Əmr yerinə yetirildi. Kapitanın baş köməkçisindən başqa bütün heyət təhlükəsiz yerdə, maşın şöbəsində idi. Çingiz komanda heyətininin sağ qalması üçün özünü təhlükəyə atıb, güllə qabağında gəmini təkbaşına idarə edirdi. Beş dəqiqədən sonra mən maşın şöbəsindən yuxarı, gəminin dəhlizinə qalxdım. Bu zaman gəmi arxası dəniz vağzalına tərəf çevrildi və irəli hərəkət etməyə başladı. Kapitan körpüsünə qalxdım. Həmidov sükan arxısında durub gəmini idarə edirdi. Sonra aşağı düşdüm. Kapitanın kayutasında atılan güllələrdən yanğın baş vermişdi. Şəxsi heyət artıq yanğını söndürməklə məşğul idi. Kayutadakı yanğını çətinliklə də olsa söndürmək mümkün oldu. Belə ki, yanan əşyalar çıxarıldı, su və qum vasitəsi ilə alovu birtəhər söndürdük.
Gəminin “burun” hissəsində, bosmana aid olan ambarda başlanan yanğın isə daha qüvvətli idi. Əvvəlcə iki nəfər ambara düşdü. Lakin tüstüdən, iydən və alovdan heç bir iş görmək mümkün olmadığı üçün baş köməkçi əmr verdi ki, ambarı ağzınacan su ilə dolduraq. Ambarı su ilə doldurmağa başladıq. Bu vaxt “Şirvan” gəmisinə yan alıb, onların əlavə iki yanğınsöndürən nasosunun köməyi ilə yanğının qarşısını ala bildik. Amma gəminin başqa hissələrində yanğın hələ də davam edirdi. Bu zaman “Vixr-12” yanğınsöndürən gəmisi köməyə gəldi. Baş köməkçi, Bünyadov və mən qərara aldıq ki, “ventelyasiya” otaqlarının qapaqlarını açıb yanğını söndürək. Çətinliklə də olsa yanğını söndürdük. Yanğın olan yerlərin yığışdırılması saat 24:00-a qədər davam etdi. “Vixr-12” gəmisi bizim gəmiyə bitişik dayanmışdı və baş köməkçi gəmi heyətinin həmin gəmiyə keçməsi haqqında əmr verdi. Heyət “Vixr-12” gəmisinə keçib, onların salonunda yerbəyer oldu. Mən də köməkçi mexanizmləri saxlayıb, “Vixr-12”-yə keçdim.
Hər saatdan bir baş köməkçi Ç.Həmidov və mən fanar vasitəsi ilə öz gəmimizə baxış keçirdik. Saat 02:00-da tam əmin olduq ki, gəmidə yanğının təzədən başlaması üçün heç bir qorxu, təhlükə yoxdur. Artıq yanvarın 25-i idi. Saat 04:00-da iki hərbi kater bizə tərəf yan aldı. Onlardan biri “Vixr-12”-nin, digəri isə bizim gəminin “bort”unda dayandı. “Vodoley-4” gəmisinin komanda heyətinə öz gəmisinə keçmələri haqda əmr verdilər. Biz belə də etdik. Bizi bir-bir yoxlayıb, hərbi katerlərə mindirdilər. Əmr etdilər ki, mexaniklər çıxıb gəmini işıqla təmin etsinlər. Mən və elektrik mexaniki Vilayət Heydərov köməkçi mexanizmləri işə salıb, gəmini işıqla təmin etdik. Gəmini axtarmağa başladılar. Onlara dedim ki, qapıları sındırmaq lazım deyil, onları açmaq üçün açarlar var. Və bütün açarları “starşina” rütbəli hərbçiyə verdim. Amma onlar nə üçünsə qapıları sındırmağı üstün tutdular…
Saat 05:00-da bizi hərbi limanın körpüsünə gətirdilər. Orada bizim qabırğamıza, qarnımıza və başımıza təpiklə və rezin zopa ilə vurmağa başladılar. Sonra bizi 26 Bakı Komissarı rayonunun hazırda Səbail rayonunun milis şöbəsinə gətirdilər. Müstəntiqlər bizi dindirdikdən sonra xüsusi rejimi pozduğumuza görə bizə cinayət işi açıldığını bildirdilər. Dəfələrlə soruşurdular: “Kim idi gəmidən atəş açan? Silahı harada gizlətmisiniz? Gəmidə kənar adamlar var idimi?”
Mən orda da dedim, indi də deyirəm: “Bizim gəmidə silah və kənar adam olmayıb. Bizim gəmidən atəş açılmayıb, əksinə, bizim gəmini gülləbaran ediblər”.
Sorğu-sualdan sonra bizi Şüvəlan həbsxanasına apardılar. Orada bizim heyətdən təkcə məni dindirdilər. Dindirməni özlərini DTK-nin əməkdaşları kimi təqdim edən üç nəfər aparırdı. Eyni sualları verdilər və elə eyni cavabları da aldılar.
Şüvəlan həbsxanasında üst-başımızı təzədən axtardılar, şəkillərimizi çəkib, qollarımızı bağlayaraq maşınlara “yüklədilər” və hərbi aerodroma gətirdilər. AN-24 hərbi yük təyyarəsinə mindirdilər. İki saatdan sonra biz artıq Krasnodar şəhərinin həbsxanasında idik. Orada iki gün qaldıqdan sonra, bizi vaqonlara mindirib Volqoqrada, oradan da Ulyanovsk vilayətinə gətirdilər. 1990-cı ilin yanvar ayının 31-i axşam biz artıq İnza şəhərində idik. Məndən əlavə bizim gəminin daha üç üzvü həmin şəhərdə idi və biz orada “cəzamızı çəkdik”. Fevralın 24-də, 30 günlük həbs müddətimiz başa çatdıqdan sonra azadlığa buraxıldıq. Fevralın 27-də artıq Bakıda idik (izahata həbs olunub, azadlığa buraxıldığı gün Ulyanovsk vilayəti İnza şəhər həbsxanasına verdiyi arayış əlavə olunur).
“Vodoley-4” gəmisi kapitanının baş köməkçisi Həmidov Çingiz Bahadur oğlunun izahatından:
– 1990-cı il yanvarın 21-də saat 10-da sahildən “PSK-44” sərnişin gəmisi ilə gəmiyə gəldim. Mən gələndən sonra kapitan Əliyev Murad elə həmin gəmi ilə sahilə qayıtdı. Gəmimiz buxtanın 143 saylı rayonunda, dəniz vağzalının əks istiqamətində dayanmışdı. Bakıdakı fövqəladə vəziyyətlə əlaqədar yanvarın 24-də kapitan “Sabit Orucov” gəmisinin efiri vasitəsi ilə mənimlə əlaqə saxladı. Moskva vaxtı ilə saat 10 olardı. Dedi ki, fövqəladə vəziyyətlə bağlı xəbərlə tanış olandan sonra gəmiyə gələcəyəm. Elə həmin gün təxminən saat 14:30-da “binokl” vasitəsi ilə “Sabit Orucov” gəmisi istiqamətinə hücum edən əsgərləri müşahidə edirdik. Körpüdə kapitanımızın həbs olunduğunu gördüm.
Maşınların hazırlanması haqqında əmr verdim. 14:45-də növbətçi mexanik gəminin hərəkətə gəlməsi üçün maşınların hazır olduğu barədə məlumat verdi. Saat 14:50-də lövbəri yığmağa başladıq. Lövbər yığılmağa başlayanda gəmi sahil istiqamətində kiçik sürətlə hərəkətə gəldi və bu zaman sahildən və dəniz vağzalı tərəfdən hərbi texnika və avtomatlarla gəmini yaylım atəşinə tutdular. Saat 15:10-da yaylım atəşlərinin müşayiəti ilə lövbəri qaldırmaq bizə müyəssər oldu. Güllə yağışı altında kapitan körpüsündən gəmini idarə etmək çətin idi. 8-ci körpüdən, dəniz vağzalından və bulvardan atəş açılırdı. Buna baxmayaraq gəmini buxtanın 68-ci rayonu istiqamətində apara bildim. Elə bu zaman gəminin sağ tərəfindən bosman ambarında yanğın baş verdi. Yanğını söndürməyə başladıq. Yanğını söndürməyə “Şirvan” və “Vixr-12” gəmiləri kömək etdilər. Təxminən saat 20:15-də yanğını söndürə bildik və bütün heyətin “Vixr-12” gəmisinə keçməsi haqqında göstəriş verdim. İki nəfər gəmidə növbətçi saxladıq ki, gəmiyə və eləcə də, yanğının təzədən başlamamasına nəzarət etsinlər.
Yanvarın 25-i gecə saat 3-də hərbçilər “Vixr-12” gəmisini zəbt etdilər, qapıları sındırıb, gəminin bütün sənədlərini götürdülər. Onlar bizim uşaqlarla kobudluq edir, ölümlə hədələyirdilər. Gəmiyə məxsus olan bütün avadanlıqları və aparatları sındırdılar. Texniki qurğuları özləri ilə götürdülər. Bütün heyəti isə həbs etdilər. Saat 05:20 – bizi hərbi donanmanın körpüsünə gətirdilər. Yumruqla, təpiklə, zopa ilə döyürdülər. Mənim gözlərimə zəhərləyici dərman fısqırtdılar. Gözlərimi gicitmə tutmuşdu. O vaxtdan gözlərimdə zəiflik hiss edirəm. Sonra hamımızı hərbi komendaturaya, oradan Şüvəlan həbsxanasına gətirdilər. Həmin gün şəklimizi çəkdilər, əllərimizi qandallayıb maşınlarla naməlum istiqamətə apardılar. Artıq bir saatdan sonra yük təyyarəsi ilə bizi Krasnodara yola saldılar. Yanvarın 31-də isə qatarla İnza şəhərinə gətirdilər. 30 gün həbsdə, qaldıq. Fevralın 24-də azad olunduq. Artıq fevralın 27-də Bakıda idik.
Yazdığım izahata əlavə olaraq İnza şəhərində həbsdə olduğum müddəti təsdiq edən arayışı da təqdim edirəm.
P.S. Hər iki İzahatın mətni Faiq Balabəylinin “Kəsilməyən həyəcan fiti” kitabından götürülmüşdür.
Hər il 20 Yanvar faciəsi anıldıqca dənizçilərimizin təmənnasız tarixi fədakarlığı, qəhrəmanlığı həmişə yada düşəcək, xatırlanacaqdır. Bu dənizçilərin sırasında isə Çingizin xüsusi yeri var, çünki O, həm bu hadisələrin şahidi, həm də ki, şəhidi oldu. Bu gün Çingizin sıralarımızda olmamağı məni və bütün onu tanıyanları ürəkdən sarsıdır, lakin bununla belə, bir xoş təsəllimiz də var. Bu gün Çingizin ailəsində yeni bir Çingiz böyüyür…
Çingizin və Çingizin şəxsində bütün şəhid dənizçilərimizə Allahdan rəhmət diləyirəm!